London

 Welcome to London.

MENÜ

London első taxi társasága

1896 végén alapították Anglia első taxivállalatát, amely tizenkét elektromos gépkocsival kezdte meg működését.A köznyelv jellegzetes hangjuk után átkeresztelte őket Kolibrinek. A következő év végéig 25 darabosra, majd 1898-ban pedig ennek már háromszorosára fejlődött fel a járműállomány. 1899 végén, fel is számolták a veszteséget termelő taxi-vállalatot. Azonban 1903 végén Londonban színre lép egy újabb vállalkozó. 1905-ben Londonban már több társaság is működött, és az új motoros-autótaxik száma meghaladta a húszat. 1906-ban már kilencvenhat taxit tartottak nyilván. Mivel közel száz autótaxi járta London utcáit, ezért a hivatal szükségét érezte a szabályozásnak. A taxi megfelelőségi engedélyekért, valósággal megrohanták a hivatalt a gyártók. Az első világháború kitöréséig közel ötven típus kapta meg a hivatalos jóváhagyást.  Az évtized végéig megjelent többmárka is. A háború előtti időszak legnépszerűbb taxija a Renault lett, több ezer darab rótta London utcáit. Természetesen más típusú, köztük hazai angol gyártású motoros-kocsikat is használtak taxizásra. A szédületesen gyors fejlődés következtében, 1910-ben már a hatezret is felülmúlta, a Londonban fellelhető taxik száma. Immár több volt belőlük, mint a hagyományos, lovas bérkocsikból. Emellett a kétszemélyes felépítményeket egyre inkább kiszorították a négyszemélyesek.A húszas években mindössze tizenkét típus kapott engedélyt annak ellenére, hogy 1927-ben enyhítettek a kialakításra vonatkozó szabályozáson. Két évvel később tovább mérséklődött a szigor. Az I. világháborúban (1914 - 1918) a több mint hétezer londoni taxi nagy része megsemmisült. Az enyhülő szabályoknak köszönhetően az 1929-ben megjelent a Beardmore Mark III. A harmincas években számottevően visszaszorultak a francia márkák. A II. világháború (1939-1945) során jó néhány taxi vette ki részét a mentési, szállítási, tűzoltási, majd romeltakarítási munkákból. 1948-ban jelent meg a rivális Austin FX3. A Beardmore nem tudott megerősödni, így 1967-ben leállt a kocsik előállításával. Az 1958-ban debütáló termetes FX4 típus a mai napig szerves része a brit főváros arculatának. Az FX4-et a London Taxi International TX1 váltotta 1997-ben, amelynek 2002-ben bemutatott utódja, a TX2 immár konkurens nélkül veheti át az Austin/Fairway kocsik helyét.

 

Asztali nézet